Tāls un grūts ir ceļš līdz…e-paraksta viedkartei

5 07 2007

Trīs Latvijas Pasta apmeklējumi, viens telefona zvans, gandrīz pazaudēta pase un vēl viens Latvijas Pasta apmeklējums- tik garš ir ceļš līdz e-paraksta sertifikātam.

Es esmu slinks. Man nepatīk stāvēt rindā. Tas ir iemesls, kādēļ e-paraksta viedkartes saņemšanas procesu sāku tikai pirms mēneša. Galu galā, Latvijas Pasts jau vismaz pusgadu (?)  izsniedz e-paraksta viedkartes, sākotnējām darba procesa sakārtošanas un darbinieku apmācības problēmām jau vajadzētu būt aiz muguras- īstais laiks, lai viegli un nesāpīgi tiktu pie saviem sertifikātiem.

Pirmais raunds

Filiāle Sakta. Glīti satērptās jaunās meitenes moderni iekārtotā pasta nodaļā patīkami atšķiras no tā skata, kuru var redzēt manai dzīvesvietai tuvākajā LP nodaļā uz Kalnciema ielas. Spiežu podziņu, saņemu numuriņu, skatos uz tablo, 7 minūtes un es jau esmu pie letes. Pieteikuma aizpildīšanā mazliet izbrīna fakts, ka datorā esošā informācija par mani no uzņēmuma pieteikuma (kas atrodas LP darbinieces datorā) ar Ctrl+C, Ctrl+V, Alt+Tab pa lauciņam vien tiek pārkopēta no dokumenta uz ekrāna formu. Nu labi, nepiesiesimies sīkumiem. Gaidiet ierakstītu vēstuli un uz redzēšanos. Viss process (ar gaidīšanu) neaizņēma vairāk par pusstundu.

Otrais raunds

Pēc pāris nedēļām kādu rītu pastkastītē atrodu lapeli, kas aicina ierasties pasta nodaļā pēc ierakstītas vēstules. Latvijas Pasts vaire nepiegādā ierakstītās vēstules uz mājām? Kopš kura laika? Es esmu slinks. Un man nepatīk stāvēt rindā. Tāpēc sagaidu otro atgādinājumu uz citas lapeles pēc pāris dienām.

Kalnciema ielas Latvijas Pasta nodaļa. Kosmētiskie pasta nodaļas uzlabojumi nespēj aizainot totālo izmisuma garu, kas pārņem, lūkojoties, kā nodaļas tantes cīnās ar datoriem un apmeklētājiem. Desmit minūtes stāvu pie lodziņa, kamēr divas darbinieces kaut kur dziļumā sit klaču un vēl divas svarīgu skatu defilē turpu šurpu gar lodziņiem ar papīriem, vēstulēm vai vienkārši tāpat. Aizpildu papīra kvīts otru pusi, darbiniece liek parakstīties par saņemšanu zili ievākotā žurnālītī. Esmu ticis pie PIN un PUK koda.

Seši cipari? Seši cipari PIN kodam? Kāpēc? Tas nodrošina lielāku drošību? Mūsdienu cilvēks taču spēj operēt tikai ar četru ciparu PIN kodiem (nu labi, elektroniskajam bankas konta kodu kalkulatoram ir pieci). Kāpēc e-paraksta viedkartei vajag sešus? Kārtējais manas sadalītās personības aspekts, kārtējais kods.

Trešais raunds

Latvijas Pasta Filiāle Sakta, numuriņš, četras minūtes, lodziņš. Meitene paņem manu pasi, pārbauda datus datorā un dodas pie kastes, kurā guļ viedkartes, sakārtotas pēc alfabēta. Meitene izšķirsta sadaļu ar burtu K. Atgriežas pie datora. Pārbauda manus datus. Atgriežas pie kastes. Izskata vēlreiz K sadaļu. Pārbauda arī I, J, L un M sadaļas. Atgriežas pie datora. Pavaicā man, kurā nodaļā esmu pieteicis viedkarti.

Acīmredzot datorā nav iespējams redzēt, kur atrodas mana viedkarte, redzams tikai tās statuss “Izgatavota”. Meitene izšķirsta visu kasti, visas sadaļas. Nekā.

Meitene dodas meklēt kādu zinošāku. Pēc dažām minūtēm ir atpakaļ un ķeras šķirstīt žurnālu, kurā acīmredzot ir viedkaršu pavaddokumenti- kurā datumā kādas kartes nogādātas uz pasta nodaļu. Uz papīra, saprotams. Manai kartei ir jābūt (pēc pavaddokumentiem), taču tās nav.

Meitene ķeras pie telefona. Viens zvans, otrs, trešais. Ar žēlīgu sejas izteiksmi viņa man saka “Es te mēģināju noskaidrot, bet mani visur atšuva. Vai jūs varētu atnākt kaut kad vēlāk?”. Es piekrītu, tikai vienojos, lai man vispirms piezvana, kad karte atradusies, lai nāciens nebūtu pa tukšo. Promejot aizmirstu par pasi, pēc mirkļa man zvana Latvijas Pasta meitene un saka, ka esmu atstājis to pasta nodaļā. Kopumā apmēram četrdesmit minūtes.

Fināls?

Pirms mirkļa saņēmu telefona zvanu no Latvijas Pasta- mana e-paraksta viedkarte esot aizsūtīta uz Jelgavu (Jelgavu?). Nākamnedēļ noteikti būšot. Uz manu jautājumu, vai pirmdien varu iet tai pakaļ, Latvijas Pasta darbiniece nopauzē…un iesaka labāk nākt trešdien.

Darbības

Information

7 responses

5 07 2007
mbe

Salīdzinājumam process Igaunijā (no ārvalstnieka viedokļa):
1)Piereģistrējos pastāvīgās uzturēšanās atļaujai = ID karte = e-paraksta viedkarte (ar vēl dažiem personas datiem) iekš Igaunijas PMLP ekvivalenta. Norādu, kādas bankas, kurā filiālē vēlos saņemt.
2)Max pēc mēneša eju pakaļ uz banku un dabonu visu komplektu (karte, PINi, PUKi, instrukcijas utt.)

Kas zīmīgi, bankas šajā pasākumā ir ieinteresētas, jo tām pēc tam nav jātērē nauda uz visādām PIN kartēm un kodu kalkulatoriem.

Pieļauju, ka pašiem Igauņiem process norit ap 16-18 gadiem reizē ar ID kartes saņemšanu. Un e-paraksta sertifikāts viņiem tiek iedots, gribās to vai nē.

6 07 2007
Jānis Ziediņš

Tā vien šķiet, ka diezgan lielai daļai ir problēmas ar e-paraksta viedkartes iegūšanu. Es pagaidām esmu ticis līdz tam, ka jāgaida vēstule no Latvijas Pasta.. bet arī tas nebija viegli :)

http://www.b20.lv/2007/06/29/nakamais-solis-e-paraksta-pasutisana/

6 07 2007
msmarii

Es vēl neesmu sapratusi šī “svarīgā” dokumenta vajadzību. Ko jūs darīsiet ar e-parakstu? Pie mums kā vienmēr – kaut kas tiek izdomāts, ar mokām ieviests, bet ko tālāk? Kur izmantot? Tās pašas ID nespēj uztaisīt, visu laiku jāvazā pase līdzi.

6 07 2007
jk

msmarii: Lai izmantotu, to papriekš ir jādabū :) Kad dabūšu, tad mēģināšu izmantot- par rezultātiem centīšos informēt. ;)

17 07 2007
ENIMA

Es jau atradu pielietojumu – 2 latvijas bankās jau var aizstāt 30LVL vērtā kodu kalkulatora iegādi ar viedkarti un līdz gada beigām ieviest e-paraxtu kodukartes vai klakulatora vietā plāno vēl 6 lielākās bankas :)

M;er;kis jau ir ideāls – viena viedkarte visās tavās bankās, nekādi kodo nekādas ņemšanās – Sweeeet

17 07 2007
jk

Enima: Ehmmm, Hansabankā kodu kalkulators = 9 Ls, pie tam tā baterija iztur ilgāk nekā E-paraksta viedkartes derīguma termiņš. Otrkārt- kā gan es varēšu lietot internetbanku no mājām, ja man ir Mac?

18 07 2007
E-paraksts saņemts | Bibliotēka 2.0

[…] Jurģim Ķiršakmenim: Seši cipari? Seši cipari PIN kodam? Kāpēc? Tas nodrošina lielāku drošību? Mūsdienu […]




